11 september 2008

Vad var det för teknik egentligen

Den morotsälskande hunden.



På en marknad för inte allt för länge sedan träffade jag på en äldre kvinna som gjorde vantar som jag aldrig sett förut.

Det såg liksom ut som om hon hade gjort vantarna snett på tvären, inte uppifrån och ner eller sidleddes eller så, och de var mycket elastiska och gjorda i ett ganska så grovt yllegarn, i det närmsta Lovikkagarn.
Redskapet damen använde såg ut som en smygmaskekrok,alltså en bred platt sak med en virkkrok på.

När jag frågade vad tekniken hette så visste hon inte men hon hade alltid kallat det för Vittinge - vante.

Jag har googlat och letat bilder men hittar inget som liknar det damen gjorde.

Det vore spännande att höra om någon visste vad jag pratar om för jag kan liksom inte släppa det, och dum som jag var så köpte jag inga vantar .

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske krokning, även kallad tunisisk virkning?

Fru P sa...

Tyvärr...det är du som är vantexperten ju!

Tvärslå sa...

heidi - Nix det var inte krokning, jag frågade damen och det såg inte ut som det heller...
fru P - neeej nån vantexpert är jag absolut inte, dit är det väldigt väldigt långt kvar till (men tack ändå)