05 mars 2009

Ett bord med egen vilja

Vendettanbettan undrade om bordet som har sitt egna liv .. jodå jag har lagt mosaiken, dottern fick krossa kakel och klinkers, spegelbitarna de krossade jag för jag ville inte dra elände över dottern.
Inte blev det särskillt snyggt och inte är det färdigt heller, skäms att säja det för det är ett tag sedan mosaiken lades.
Den oranga assietten trodde jag var den sista från minnenas barndom hos gammelfarmor så den krossade jag och satte dit, men som synes var det den näst sista, den allra sista står ett ljus på.

På ena sidan sitter det stenar, gamla glasflaskbotten bitar och gammalt mosaik från en strand i Marocco om jag minns rätt, de sitter som en stig som man kan se om man tittar ordentligt.
Det är ett gammalt ekbord köpt på Röda Korset som först slipades för hand sedan var det bara att lägga på kakellim och på med bitarna och när det torkat fogmassa.
Jag hade först lagt ut alla bitarna så som jag ville ha dom på en stånskiva. Kruxet var att bordet var större än spånskivan och limmet började torka, och jag fick brådis - brådis är inget att rekomendera.
Sen har borde två iläggs skivor, så borde kan bli dubbelt så stort på ett ungefär.

Fogmassan var vit men den färgade jag för den ville jag ha grå, egentligen mycket mörkare grå men det var lite svårt att avgöra hur det skulle bli när det torkat.
Och där kom väl en av de största missarna - fogmassan färgade jag och den tog slut sen blandade jag ny och den blev lite mörkare, men som sagt var det ser man bara om man ska ha iläggsskivan ute.
Det här var första gången jag la mosaik och en sak är säker - man lär sej mycket första gången, många misstag såsom att blanda kakel, klinkers, porslin och stenar - det är olika höjd på det.
Sen bör man också tänka på att det blir oerhört tungt att sätta mosaik på en rätt stor bordsskiva i ek.
Men i stora drag - jag gillar knasbordet.

2 kommentarer:

maja sa...

MY GOD!! shit va det var snyggt!!! på riktigt!! nu vill jag också ta tag i den gamla drömmen om mosaik :) jag tycker verkligen att det är supervackert!! speciellt när man kan änvända saker som har historia.
kjam

Tvärslå sa...

maja - tusen tack men ja det blev inte som jag tänkt mej och jag skulle kanske ha gjort första mosaikgrejen som test...men vem orkade det när jag ville få bordet klart...men så blev det inte heller så bra.
Men förhoppningsvis lär man sålänge man lever.