22 augusti 2010

Spinna nästan som att cykla ?

Det var länge sedan jag satt vid spinnrocken, men igårkväll satte jag mej där igen och jisses va det är roligt att spinna men jag tror jag skulle behöva spinna lite mera för att liksom komma in i det och få jämnare garn.
Inte blev det så himlans bra men det funkar och mer ska det spinnas så småningom, men jag skulle vilja köpa färdigkardad och färgad ull - snacka om latmaskeri - så gjorde jag absolut inte då förr när jag spann.
Nej då kardade och färgade jag själv, men så smidigt att köpa det klart fast hur bestämmer man sej för vilket man vill ha ?

Det här är spunnet av vinsten jag fick av UllMaja.
Tittar man noga kan man se att det ligger lite vinrött däri så när jag spunnit två spolar så tänkte jag nästan spinna en tredje tråd med enbart vinröd ull men det visade sej att spolen inte passade spinnrocken, så det blev endast 2 trådigt garn.

Förresten är det någon som kan rekomendera något svenskt ställe att köpa kardad och färgad ull ?

4 kommentarer:

Det växer sa...

Åddeboull. Jag tycker dom är riktigt bra. Jag tycker ditt garn ser jättefint ut. Jag vill ju också lära mig. Har ju både en slända och en fungerande spinnrock men inte hjälper det mig, för det blir typ bara FEEEEL. Har du något lästips eller länktips eller så?

Tvärslå sa...

TokTova - Tack.
Funderar på vad det är som blir fel när du spinner ?
En sak som jag tänkte på är att som jag minns det så är Åddebos ull superbra att tova med men kanske lite för korta fibrer att spinna med, iaf om man är nybörjare ?

http://grelber.blogs.se/ (du kan säkert maila Ingrig och fråga om nån bra spinnlänk, hon har säker bra länkar)
http://hantverk.blogspot.com/2008/02/spinna-p-spinnrock.html

fale artut sa...

Du kan maila mig!
sjovik.fredholm@telia.com
Jag kan nog ordna något.....

Tvärslå sa...

Fale artut - det låter mycket intressant :)