18 mars 2008

Spinna garnet själv

För ganska exakt 20 år sedan började jag spinna garn på spinnrock och på slända, men sländan gav jag upp ganska omgående eftersom jag tyckte det var så behagligt att sitta vid en spinnrock och "gunga"fram garn.
Nu ser jag både här och där att spinna sitt egna garn kommer mer och mer, det är kul, gamla tekniker ska hållas vid liv.

Tyvärr hade jag en glöpen hund som vid ett oövervakat tillfälle tuggade sönder spinnrocken. Det blev mest flis kvar.
Då återgick jag till sländan men fick liksom inte smak för den så all spinning har legat nere i flera år nu.

Via nätet har jag nu sett en himla massa fina sländor så kanske att jag skaffar en ny och provar, rätt sugen är jag.
Helst skulle jag vilja komma över en fin spinnrock komplett med spolar och allt men utan bil och skjuts är det svårt att åka iväg och köpa en om man ser nån till försäljning.

Men en sak jag tänkte på är att ingen verkar karda ull själv nu, att det köps färdig kardflor, färgad eller inte.
Lite annat det än att tvätta nyklippt ull, färga och karda.

Utveckling.

1 kommentar:

Liesbeth sa...

Hej Tvärslå,

Rolig att titta på din sida. Vilket fint garn har du gjort!
Jag kardar och spinner också och tycker att det är jätterolig.
Få jag bjuda dig att kicka på min blogg?
www.liesbeth-ullkul.blogspot.com

Ha det så bra,
Liesbeth