22 juni 2010

Nålbindning / Tröjan med stort T

Jag fick en fråga från TokTova som jag ska försöka svara på om jag förstått frågan rätt.
Jag tror frågan var om man kan nålbinda utan att det går som i spiral/cirkel - svårt att förklara men nålbindning gör man ju oftast runt men så måste man inte alls göra.
Det blir en massa trådar att fästa.
Iallafall om man binder från ena sidan till den andra hela tiden.
Jag tänkte att jag visar bilder på tröjan som jag gjorde förra året.
(Och bilderna hamnade liksom från fel håll, från färdig till början, men det får duga)

Killen som skulle ha tröjan ville ha i det närmaste V-ringad tröja och det skulle vara sprund på sidorna.
Jag hade aldrig gjort det förr så jag testade lite olika varianter.
Enklast verkade det iaf vara att göra från ena sidan till den andra och rycka av tråden och sen börja om från början igen.
Jag provade att göra snäva vändningar och nålbinda som ett hoptryckt S men det såg bara hemskt fult ut.

När alla trådarna var fästa på sidorna (och i halsen + armhålor) band jag en kant runt allt så det jämnades till och såg snyggt ut.

Såhär såg det alltså ut innan jag fäst trådarna, rätt mycket att fästa.
Själva kroppen/magstycket nålband jag runt som en tub och utökade efter beställarens storlek.

Säkerhetsnålar satte jag som markörer för att hålla koll på var jag var under hela tröjans uppbyggnad.
När jag nålband från det nålbundna mittpartiet som var gjort som en tub och skulle göra nederdelen, fick jag vända på stycket och jag vill minnas att om man tittade väldigt noga så kunde man se att det, men knappast annars.



4 kommentarer:

Unknown sa...

Tröjan är helt makalös!! Imponerande jobb!

Visst har jag varit i butiken...men det är länge sedan nu.
Jag håller mig undan... ;-)...för kommer jag in vill jag ha ALLT! Och då måste jag göra om hemma...tapetsera om...byta ut allt...ja, du vet säkert hur man kan bli *ha ha*

Men jag kan nog titta in nån dag när jag är i stan...och hälsa :-)

Det växer sa...

Tröjan är magnifik! Helt otrolig. jag tror jag förstår hur du menar att man ska göra. Ska prova det också.
Tack!

Rose Garden Malevik sa...

SNYGG :)
Håkan

Tvärslå sa...

Tack för era ord om tröjan de värmer :)
Catarina - kom gärna in och hälsa, det vore roligt. Ärligt sagt trodde jag du var inne för nån vecka sedan men jag hade fel.