28 april 2008

Det blir inte alltid som man tänkt sej

I lördags skulle dotterns klass sälja fikabröd och matbröd för att tjäna ihop pengar till inträde till Lek och Buslandet innan sommarlovet då klassen ska splittras och sedan slås samman med en skola som ska läggas ned.
Jag hittade ett recept på lite extra goda muffins (trodde jag) och satte igång.
Först en klick muffinssmet i botten på formen sedan en klick äppelmos och därefter mera muffinssmet och tillsist skulle man lägga på äppelbitar som man rullat i kanel och socker - det lät ju himla gott, och såg inte illa ut innan gräddningen heller.

Kruxet med detta var att receptet var till 12 stora muffins och sådana formar hade jag missat att köpa. Men 12 stora borde bli 24 små tänkte jag och placerade ut 24 bullformar på en plåt.

Det blev icke lyckat kan jag säja och visa..... Fast sonen kom över som en skottspole och knyckte med sej alla för sådär kan ju inte några bakverk se ut som man ska sälja.
Ärligt sagt blev de inte särskillt goda heller.
Hur som haver fick jag till ett par kryddsockerkakor och flera barn hade med sej bakverk så de tjänade en slant och bordet blev tomt.
I morgon går resan norröver igen, tyvärr hinns inget besök på Garnkorgen med fast jag skulle vilja och behöva eftersom jag tog garnet själv som jag hade tänkt ge till min hemlis.
Förhoppningsvis hinner jag med att köpa garn innan avfärden i morgon ... kanske iallafall.

1 kommentar:

Anonym sa...

Om man använder muffinsformar (som är tjockare än vanliga bullformar) så brukar det hålla bättre. Och skall man ha höga och fina muffins så kan man alltid använda ett recept med potatismjöl i, de brukar bli fina (är utbildad konditor). Sedan så ville jag bara säga att ditt sista paket är på gång nu, skall skicka det så fort långhelgen är slut. Hoppas att du får en trevlig valborg! Hälsningar din hemlis