05 augusti 2008

En lång historia om pappan med barnen och deras missödes resa

Här skulle en bild på vad jag trodde var Tvestjärtarnas Urmoder legat, men jag får inte upp några bilder nu i natt så det får jag väl kanske göra en annan dag.

Mina gäster kom och var här och åkte , just nu i ösregnet och stormvindarna är de på en camping ett antal mil bort men kommer hit i morgon eftermiddag igen.
Jag tycker så synd om dom, deras resa har kantats av strul hela tiden. Sånt strul som jag trodde bara hände mej.

Det började såhär :
En vuxen och fem barn åker tåg hit, en resa som började ca kl 13.00 och skulle ha avslutats på stationen här i staden kl 21.
Tåget försenas av lokfel på tåget framför dom, bytet de skulle ha gjorts faller iom en försening på flera timmar.
Väl på nästa tåg som inväntat folk går ej till denna stad utan mina gäster fick åka taxi från närliggande stad.
Det slutade med att resan hit tog drygt 4 timmar längre än vad den skulle, de var här vid 01 på natten.

Igår åkte de vidare.
Tro det eller ej men pappan som satt ensam med de 3 mindre barnen i en barnkupe´ får nån slags plötslig förvirring och går av tåget på stationen innan de egentligen ska av och förstår inte varför de äldre barnen sitter kvar.
Han försöker få stopp på tåget men lyckas ej.
Där står han med 2 tält, 6 ryggsäckar och 6 liggunderlag och 3 barn....
Han ringer den äldste och morrar (säkert) rätt rejält innan han får se namnet ovan stationen han själv står på.
Som tur är går ett nytt tåg endast 2 timmar senare..... (tur att det var de stora som var kvar på tåget och att de klarar sej såpass själva)

Väl på campingen slås tälten upp och mysfika fixas sen somnar hela högen efter ett tag.

Dagen efter, dvs i morse, packas regnjackor i väskor, pappan och barnen hoppar på ett nytt tåg som ska ta dom till Liseberg där de ska ha en heldag med trevligheter och skoj - tror de...

Vid 17 tiden ringde min telefon, det var pappan - mitt i regnet på Liseberg, som undrade om jag skulle kunna undersöka möjligheten för att hyra en stuga på campingen. Regnet föll och han trodde ej att de större barnens tält skulle fungera i vädret.

Det fanns en endaste stuga kvar att hyra, ett återbud och bara för en natt, den bokade jag åt dem.

Och gissa om det var tur i oturen ?
När de återvände från Liseberg blöta av allt regnande och tittade på sina tält, vad fick de se ?

Jo, tälten stod i dryga 10 cm regnvatten !
Sovsäckar, ryggsäckar ja ALLT var dränkt i vatten. Jag menar verkligen dränkt ...

Men stugan jag lyckades få boka till dem, hade både egen dusch, toa och tv.
Jag hoppas det fanns täcken eller filtar till dem också.

I morgon kommer pappan med barnen hit för en övernattning sen bär det av på en längre resa hemåt och jag hoppas verkligen att den inte tar mer än de max 8 - 9 timmarna det ska ta.

1 kommentar:

Fru P sa...

Men herre du milde!! Känner väldigt med den stackars pappan, helst då han klev av tåget så där! Stackars människa! Jag har själv låst mig ute i en tågkorridor i nattlinne kl 04.00 med mina små barn inlåsta ensamma i hytten. En baggis vid jämförelse, men jag fick springa halvnaken genom halva tåget bland en massa folk innan jag ÄNTLIGEN hittade konduktörens kupé som kunde låsa upp för mig.